Bayer har en lång tradition av att utveckla onkologiska läkemedel med prostatacancer som ett viktigt fokusområde. Målsättningen är att ge personer med prostatacancer förutsättningar för ett vanligt liv, med så få biverkningar som möjligt.
– Vi utvecklar läkemedelskandidater via egen grundforskning, vidareutveckling av förvärvade innovativa läkemedelskandidater och genom att optimera användningsområdena för våra befintliga läkemedel. Vår ambition är att ha parallella läkemedelskandidater i samtliga faser av läkemedelsprogrammet för prostatacancer, säger Lena Thyrell, medicinskt ansvarig för prostatacancer på Bayer.
2022 implementerade Bayer en omorganisation i syfte att etablera en mer flexibel och agil organisation. Modellen har utmynnat i arbetssättet Dynamic Shared Ownership, DSO, vilket innebär att bolaget nu arbetar ännu mer kundcentrerat för att så effektivt som möjligt möta sjukvårdens och patienternas behov.
Receptiva tvärfunktionella team
– Prostatacancervården blir alltmer personcentrerad. Våra tvärfunktionella teams är självstyrande och arbetar nära kunden. Vi utgår från vårdens och patienternas behov och minimerar silotänk samt onödig administration. Vi har nu nationellt fokus och är än mer mottagliga för vad som sker i vår omvärld. Vi kan samarbeta med forskare och läkare med förkortade ledtider, säger Joakim Strömberg, affärsområdesansvarig för prostatacancer på Bayer.
Bayers onkologiska läkemedelsutveckling sker i nära samverkan med forskningsinstitutioner och den högspecialiserade vården. Prostatacancervården går mot en personcentrerad vård baserad på varje individs unika sjukdomsbild. Bayer deltar i forskning som bidrar till att identifiera rätt behandlingsalternativ till varje specifik patient.
– Vi har lyckats bra med att förlägga många av våra globala kliniska prostatacancerstudier till Sverige, vilket bidrar till ökad kunskapsnivå inom vården. I samarbete med en prostatacancerklinik har vi även tagit fram en utbildning som riktar sig mot ST-läkare utifrån ambitionen att öka andelen läkare med specialistkunskap inom prostatacancer, säger Lena Thyrell.
Bayer är ett globalt forskande life science företag med verksamhet i 77 länder. Varumärket Bayer står för förtroende, pålitlighet och kvalitet över hela världen. Bayer har en omfattande portfölj inom onkologi, med prostatacancer som ett viktigt fokusområde.
www.bayer.com