Årets cancerforskare

Forskar om nya immunterapier mot malignt melanom

Publicerad 25 september 2024
Text: Annika Wihlborg
Göran Jönsson, professor i molekylär onkologi vid Lunds universitet och utsedd till Årets cancerforskare 2023.

Omkring 5 000 svenskar diagnostiseras varje år med malignt melanom. I dagsläget svarar endast hälften av dessa patienter på första linjens immunterapibehandling. Cancervaccin och T-cellsterapi kan på sikt ge fler tillgång till effektiv behandling.

Majoriteten av patienterna som diagnostiseras med malignt melanom har en primärtumör som kan avlägsnas kirurgiskt. Mellan 10 till 15 procent diagnostiseras med en spridd cancer. Andelen patienter med malignt melanom har ökat på senare år, solvanor är den främsta riskfaktorn, säger Göran Jönsson, professor i molekylär onkologi vid Lunds universitet och utsedd till Årets cancerforskare 2023 efter fynd som identifierar de melanompatienter som har nytta av immunterapi.
I början av 2000-talet behandlades melanompatienter med spridd sjukdom med cytostatika, men endast cirka fem procent av patienterna kunde tillgodogöra sig behandlingen. På senare år har utvecklingen av immunterapi och målinriktade terapier accelererat och i dagsläget ingår immunterapi i första linjens behandling för dessa patienter.

”Individualiserade vaccin som varierar beroende på strukturen på patientens tumör blir allt vanligare.”

Individualiserade cancervaccin
– Cirka 50 procent av patienterna med spridd sjukdom har nytta av behandlingen med immuncheckpointhämmare. Flera nya immunterapier utvecklas nu för att nå de övriga 50 procent som inte kan tillgodogöra sig behandlingen. Individualiserade vaccin som varierar beroende på strukturen på patientens tumör blir allt vanligare, liksom T-cellsterapi. Intressanta framsteg kommer sannolikt att göras inom vaccinutveckling de kommande åren, säger Göran Jönsson.
I dagsläget saknas effektiva verktyg för att förutse vilka patienter som har nytta av konventionell immunterapi och vilka som i stället bör ordineras andra behandlingsalternativ. Göran Jönssons förhoppning är att det på sikt utvecklas träffsäkra metoder som direkt möjliggör rätt behandling till rätt patient med malignt melanom.

Immunförsvarets mekanismer
Hans forskning visar att patienter med malignt melanom som blivit friskare av immunterapi hade ansamlingar av B-celler i sina tumörer. Tidigare hade forskningen i huvudsak fokuserat på T-celler, som är en annan typ av immunceller. Forskningen kan ligga till grund för utvecklingen av nya immunterapier.
– Framöver behövs mer forskning som kartlägger hur melanomtumörer interagerar med immunförsvaret och immunförsvarets mekanismer hos denna patientgrupp. Det är en viktig nyckel för att kunna utveckla framtidens effektiva immunterapier. En ökad kännedom om immunförsvarets olika egenskaper gör det även lättare att förutspå vilka patienter som har nytta av olika immunterapeutiska behandlingar, säger Göran Jönsson.

Annons
Annons Pierre Fabre BRAFTOVI HT24

Är du hälso- och sjukvårdspersonal med förskrivningsrätt?

Denna sida är avsedd för hälso- och sjukvårdspersonal med förskrivningsrätt. Klickar du "Ja" nedan så godkänner du att du får ta del av annonser och innehåll om läkemedel. Klickar du "Nej" så skickas du till vår karriärtidning för läkare "Framtidens Karriär - Läkare"